آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت؟ (به روزرسانی ۹۸/۰۲/۱۰)
امید به کاهش قیمت میلگرد منطقی است ؟
- ( به روزرسانی در تاریخ ۹۸/۰۲/۱۰)
شنیده های قیمت روز میلگرد در بازار از کف ۴۸۵۰ تومان تا نهایتا ۵۱۵۰ تومان ( با احتساب مالیات ارزش افزوده) و اعمال برخی افزایش قیمت ها از ۲۰ تا ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو حکایت دارد. بنا بر برخی شنیده ها از برخی مبادی؛ علی رغم عقب نشینی دلار صرافی ملی در روز جاری و عقب نشینی در نرخ طلای بازار؛ سمت عرضه در بازار فولاد همچنان در اعلام افزایش قیمت ها به پیش می تازند، و این در حالی است که بنا بر تحقیقات میدانی و شنیده ها از برخی بنکداران، تقاضای مصرف یا حتی انباری تا حد زیادی فروکش نموده و شرایط بازار آرام و کم رمق است. تحلیل رفتار سمت عرضه، مطابق با تجربیات گذشته؛ همواره تلاش برای استفاده از هیجانات و احساسات غالب شده بر مردم در بازارهای کالایی متاثر از نوسانات دلار، به هر دلیل ممکن و سوار بر موج نوسان گیری بوده است.
قدر مسلم سمت عرضه به خوبی می داند که در این سیکل های پر فراز و نشیب بازار؛ به محض توقف پرتابه افزایش قیمت های هیجانی بازار؛ سیکل معکوس به تبعیت از الگوی رفتاری حاکم بر بازار داخلی ما؛ آغاز خواهد شد؛ لذا حداکثر تلاش خود در طولانی تر نگه داشتن پروسه افزایشی قیمت ها را تا جایی که ممکن باشد به کار میبندد، حتی اگر تقاضا به حداقل ممکن تقلیل پیدا کرده و نمودار به حداکثر مسیر نقطه اوجش نزدیک شده باشد.
برخی از مخاطبین محترم ما، امید به کاهش قیمت های قابل توجه دارند؛ در پاسخ به این بزرگواران توجه آن ها را به چند موضوع جلب می کنیم:
لذا با توجه به شرایط فعلی حاکم بر بازار، از قبیل وضعیت ارز و نرخ های جهانی و وضعیت تقاضای داخلی و بالاخره با عنایت به آخرین معاملات صورت گرفته در بورس کالا؛ با توجه به شمش معاملاتی حدود ۴۴۰۰ تومان ( با احتساب مالیات ارزش افزوده ) و با در نظر گرفتن ۱۱ درصد مارجین حوزه نورد؛ میلگرد آجدار حدودا ۴۸۰۰ تا ۵۰۰۰ تومانی فعلا توجیه منطقی دارد اما در دراز مدت و لزوما نمی تواند پایدار بوده و یا در این سطوح قیمتی ضمانت گردد؛ به خصوص این که در حال حاضر مصرف واقعی فولاد در حوزه مقاطع طویل فولادی با خریدهای هیجانی و دپوی هایی که دیده می شود، به هیچ وجه همخوانی نداشته و به نظر می رسد که فعلا با دپوی کالای مازاد مواجه بوده و سفته بازان در انتظار تثبیت شرایط فعلی برای شروع تزریق بار دپوی خریداری شده در همه ابعاد بازار ( خرد و کلان) هستند، این حجم از خرید به همراه ادامه عرضه های سهمیه بندی شده فولادسازان در روزهای آتی، سیگنالی به جز احتمال حاکم شدن رکود به بازار در روزهای آتی را به ما مخابره نخواهد کرد؛ به خصوص این که اکنون درهای صادراتی تجار هم بسته است و این حجم دپو خریداری شده داخلی راه فرار برون مرزی هم ندارد .
مهم ترین دلیل طولانی شدن روند دپو و توجیه ادامه خرید فولاد از اسفند سال گذشته تا کنون؛ بحث نقدینگی قابل توجه موجود در سمت فعالان بازار و وجود سفته بازان در بازار است که به هر حال در زمان موعود؛ این حجم از کالا مجددا تبدیل به نقدینگی شده و مجددا به بازار داخلی سرازیر خواهد شد.