بررسی ۲ خبر مهم فولادی در هفته جاری
سایه رکود سنگین بر سر بازارها
روزهای گرم تابستان در حالی رو به پایان است که بازار فولاد کشور از تنوره آتش این فصل گرم همچنان بی نصیب مانده و سفره ها در انتظار رونق و اقبال برکت همچنان پهن است. این روزها بازار به انتظار یک خبر خوب و امیدوارکننده چشم امید دوخته است؛ امیدها هست اما خبرهای خوب کمی دور است؛ چرا که همه راهکارها برای حل و فصل معضل رکود به نوعی به رونق ساخت و ساز ختم می شود و رونق ساخت و ساز هم در قفل تورم لجام گسیخته و گرانی ها گرفتار شده و ناامیدانه دست و پا می زند. گاهی شاید خبرهای کمی مثبت از روزنه ای به گوش برسد؛ اما شواهد و شرایط موجود بدون تعارف بیشتر تلاشی مذبوحانه در سراب را تداعی می کند؛ آنچه که واقعیت ها مخابره می کنند؛ نشانه هایی از رکود سنگین؛ طولانی مدت و جان فرساست.
به طور کلی این روزها خبرها زیاد نیست؛ یا در واقع خبری که شنیدن آن برای مخاطب جذاب باشد زیاد نیست. دو مورد خبر طی دیروز و امروز در بازار شنیده می شود که بنا بر درخواست برخی از شما بزرگواران در خصوص آن کمی بحث خواهیم کرد:
۱) احتمال افزایش نرخ کرایه حمل ها
چند روزی است که خبرهای جسته و گریخته ای به بازار مخابره می شود مبنی بر این موضوع که احتمال دارد نرخ کرایه حمل ها حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کند؛ منشاء این خبر مربوط می شود به هفته اول مرداد ماه سال جاری و همان طوری که خبر آن را پیش تر منتشر کردیم؛ ظاهرا ابلاغیه محاسبه کرایه حمل ها براساس شیوه تُن – کیلومتر قرار بوده از ابتدای مرداد ماه عملیاتی شود که به هر دلیل این موضوع آن طور که باید عملیاتی نشده و مجددا طی اخباری که چند روز پیش مخابره شده؛ ظاهرا قرار است این مکانیزم از ابتدای شهریور ماه عملیاتی گردد؛ اما مسئله قابل تامل این که این خبر علی رغم اهمیت آن در حاشیه خبرهای استانی و خیلی ضعیف اطلاع رسانی شده؛ گویی علی رغم اینکه موضوع رسانه ای شده ظاهرا قرار نیست اتفاق خاصی بیافتد!؛ لذا در نهایت باید منتظر ماند تا ببینیم در عمل چه پیش خواهد آمد؛ در صورت اعمال تغییرات محسوس در نرخ کرایه حمل ها در روزهای آتی؛ آن را به سمع و نظر شما بزرگواران خواهیم رساند.
۲) نارضایتی حوزه نورد در خصوص برخی دستورالعمل های تنظیم بازار
موضوع قابل طرح دیگر بحث دستورالعمل تنبیهی جدیدی که اخیرا معاونت محترم وزارت صمت به حوزه نورد ابلاغ نموده است؛ موضوع تا حدودی مشخص است؛ ظاهرا قرار بوده که مطابق با دستورالعمل های پیشین؛ حوزه نورد یا کارخانجات تولیدکننده محصول نهایی؛ درصد مشخصی از محصول نهایی و تولیدی خود را در بورس کالا عرضه نمایند که ظاهرا چون آن طور که انتظار میرفته این مسئله عملیاتی نشده به جهت اقدام تنبیهی؛ معاونت محترم وزارت صمت این حوزه را تهدید به بسته شدن کدهای بورسی و یا ممنوعیت صادرات نموده است؛ موضوعی که فریاد برخی از تولیدکنندگان این حوزه را بلند نموده تا حدی که ظاهرا قرار شده روز شنبه هفته آتی گرد هم آمده تا راه حلی برای این موضوع بیاندیشند.
قسمتی از این اعتراض شاید درست باشد و بخشی از آن هم شاید خیر …
در جایی که شنیدیم ظاهرا برخی از فعالان این حوزه عنوان کرده اند که نوردکاری که از بورس کالا شمش نخریده الزامی به عرضه محصول نهایی خود در بورس کالا نباید داشته باشد؛ بنظر می رسد اگر این تولیدکننده محصول نهایی همانند برخی از تولیدکنندگان بزرگ خصولتی؛ خود تامین کننده شمش بازار نباشد؛ این اعتراض تا حدودی وارد است؛ اما اگر قرار باشد این موضوع معافیت عرضه کالای نهایی مشمول واحدهای خصولتی گردد، همان واحدهایی که خود همزمان با تولید محصول نهایی؛ تولیدکننده شمش نیز هستند؛ اینجا موضوع تنظیم بازار با اما و اگرهایی مواجه خواهد شد و موضوع معافیت عرضه محصول نهایی برای این ها جای بحث و بررسی دارد چرا که این تولیدکنندگان خصولتی خود به عنوان صنایع مادر تامین کننده شمش مصرفی و ارزان بازار هستند.















دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!